جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۸
کد خبر: ۸۹۳۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
تکیه عزاداری اقوام ایرانی در فرهنگسرای خاتم (ص)

طنین دمام بوشهری‌ها در بوستان لواسانی می‌پیچد

به مناسبت دهه محرم ویژه‌برنامه تکیه عزاداری ایرانی و آیین عزاداری اقوام ایرانی با حضور بوشهری‌های مقیم منطقه ۱۸ در بوستان لواسانی برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با دهه اول محرم مراسم تعزیه‌خوانی «بیعت عاشوراییان» با حضور تعزیه‌خوانان گروه سیدالشهدا (ع) شهرستان تفرش و عزاداری ویژه گروه بیت الزهرا (س) و بوشهری‌های مقیم منطقه میزبان شهروندان سوگوار است.

مجالس تعزیه‌خوانی و عزاداری اقوام به مدت ۶ روز از پنجم تا دهم ماه محرم از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در بوستان لواسانی، فضای باز مقابل فرهنگسرای خاتم (ص)، میزبان عزاداران حسینی است و عزاداری گروه بیت الزهرا (س) ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

در بوشهر و اغلب شهرهای جنوبی ایران عزاداری ایام محرم در حسینیه‌های بزرگ با نواختن «دمام» و سنج‌های کوچک و نیز تشکیل حلقه‌های بزرگ انسانی همراه است و این سبک به «واحد» معروف است. در این نقاط عزاداران دست در کمر یکدیگر انداخته و با حرکاتی یکنواخت و مشخص به سینه‌زنی می‌پردازند و دل دادن به نوای دمام و سنج و اشک ریختن و گشتن در جنوب حال و هوای دیگری دارد. 

در ایام سوگواری سیدالشهدا حضرت حسین بن علی (ع) شهرها، بخش‌ها و روستاهای تابعه استان بوشهر یکپارچه سیاه‌پوش می‌شوند. به همین مناسبت عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با نصب بیرق عزا بر سردر مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میدان‌ها و معابر در ماتم سرور شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت به سوگ می‌نشینند. مردم شهرها و روستاهای استان نیز همانند دیگر مناطق شیعه‌نشین در نیمه اول ماه محرم‌الحرام آیین عزاداری مختلف و خاصی برگزار می‌کنند.

ویژه‌برنامه تکیه عزاداری ایرانی و آیین عزاداری بوشهری‌ها تا دهم محرم به نشانی بزرگراه آیت‌الله سعیدی، خیابان پژاند، بوستان لواسانی، فضای باز مقابل فرهنگسرای خاتم (ص)، میزبان شهروندان سوگوار است.

نظر شما